woensdag 9 januari 2013

El musico...

Muziek is niet enkel zingen, ondanks het feit dat velen dit denken!

Het ging vandaag over muziek maken met je lichaam. De lector startte door een bepaald ritme aan te geven aan de hand van gestamp met zijn voeten op de grond. 1 voor 1 begonnen wij in te vallen met handgeklap, knippen met vingers, op je bovenbeen slaan, ...
Op een korte tijd was er een muzikaal iets ontstaan.

Dit hebben we dan ook eens met instrumenten gedaan.

We hebben een aantal stukjes uit een voorstelling van STOMP gezien, dit zit trouwens fantastisch in elkaar! Deze waren telkens de aanzet voor onze 'jamsessies'.

Om uit te bollen hebben werd de groep in 2 verdeeld, de ene maakte een muziekstuk met boomwhackers, terwijl de andere groep een verhaal moest verklanken met instrumenten.
Ik zat in de groep van de boomwhackers.
Eerst kwam het wat traag op gang. Het was duidelijk dat in elk van ons nog steeds een kind zit. Van zodra iedereen een boomwhacker in zijn handen had, begonnen ze er maar wat mee te slaan om zo geluid te produceren. (Zeer herkenbaar, net zoals kinderen in de lagere school :) )

Het is ons toch gelukt om een stukje in elkaar te steken. Twee personen gaven het basisritme aan en telkens kwam er een ritme bij. Zo kwamen we tot een climax en toen kwam de klungel in mij naar boven, mijn boomwhacker vloog uit mijn handen. Iedereen schrok, staarde me aan en vervolgens begon ik opnieuw te spelen, de anderen vielen weer 1 voor 1 bij. Ten slotte eindigde ons stukje met een enorme stamp op de grond en ik die per ongeluk als enige nog verder speelde.

Om zeker niet zenuwachtig te worden, hebben we de sessie afgesloten met een klapspelletje met een beker, waarbij het telkens sneller en sneller ging.

Het was een zeer goede sessie om ideeën uit te halen voor in de klaspraktijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten