dinsdag 8 januari 2013

Erfgoedwandeling?!


Erfgoedwandeling, dit klinkt saai dacht ik bij mezelf! Dit was echter niet zo!
Met de impressies van de sfeerbeelden uit de jaren '20 trokken we op art deco-wandeling door de straten van Sint-Niklaas. We kregen een opdrachtenblad en een straatplan mee.

 De Broederschool    is een prachtig Art-Deco gebouw. In de hal vind je boven de deur een Latijnse spreuk:
 Dit wil zeggen: Dapper en zachtjes. Het is een verkorte versie van de spreuk:
Fortiter in re et suaviter in modo.
Sterk in het handelen, zachtjes in de manier waarop.
Dit is niet het enige element dat opvalt, aan beide kanten van de deur zie je nog een voorstelling op de muur.

Links zie je een engel met vijgen en het bijhorende blad. Recht zie je een engel met eikels het bijhorende blad.

Mijn lievelingshuis in Art-Decostijl  
Tijdens de wandeling heb ik mijn favoriete huis uitgekozen.
  Bij dit huis spreken de kleuren me aan.
Ik vind het altijd leuk als een huis een dubbele deur heeft als inkom, vooral als ze dan nog eens versierd is ook. De krullen geven de deur iets elegant.
Het stukje dat uitsteekt, spreekt mij ook enorm aan. Ik stel me dan altijd voor dat dat daar een soort van bank in gemaakt is waar je rustig kunt zitten om een boek te lezen.
De ramen zijn hoekig en redelijk saai, maar die paarse stukjes glas er boven zorgen er voor dat de ramen wat opgefleurd worden.

Dit huis straalt klasse uit, ik beeld me dan ook in dat ik een rijkere dame ben uit de jaren '20.

Big Brother is watching you!
Dit huis is gemaakt door D.B. Hoge, helemaal bovenaan zie je in de gevel het gezicht van een jongen/man die naar beneden kijkt. Van hier boven heeft hij een overzicht over de straat. Het lijkt wel of hij waakt over de kinderen die de kleuter - en lagere school buiten komen. Hij denkt steeds na over de veiligheid van de kinderen. Hij hoopt dat ze goed uitkijken zodat er geen ongelukken gebeuren.
Ik heb 4 vragen voor deze eenzame man op hoogte
  1. Loopt iedereen jou steeds voorbij of er zijn er in de loop van de dag toch wel enkele mensen die jou aankijken?
  2. Zie je soms dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen?
  3. Je kijkt niet zo blij, heb je misschien last van hoogtevrees?
  4. Zou je je herinneringen uit WO II willen wissen uit je geheugen of niet? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten